Bygg en stark feedbackkultur

En stark feedbackkultur stärker både individer och organisationen. Se tips från vår e-kurs Feedback och feedbackkultur– och gör feedback till en naturlig och positiv del av er vardag.

Finns det en utvecklad feedbackkultur?

Hur ofta brukar du ge feedback för att du vill hjälpa någon att se sin potential och kunna bli bättre?
I en organisation som har en stark feedbackkultur påverkas och utvecklas såväl individer som organisationen positivt. Feedback skapar trygghet i relationer och ger självinsikt om sådant som kan utvecklas.

För att skapa en bra feedbackkultur behöver den feedback som ges vara relevant och konstruktiv, ges på ett bra sätt och tas emot med respekt och glädje.

8 steg till ett bra feedbacksamtal

1.
Planera samtalet
Planera samtalet vid en tidpunkt och plats där ni kan prata ostört i lugn och ro. Var tydlig med att du vill ge någon feedback och att det är ett feedbacksamtal.

2.
Beskriv det du har sett, hört eller upplevt
Fakta och konkreta exempel på beteende eller prestation som du vill diskutera. Ta gärna upp både positiva och konstruktiva delar. Prata utifrån din egen upplevelse för att undvika att personen känner sig attackerad.

3.
Förklara Konsekvenserna Förklara vilka konsekvenser de nuvarande beteendet har, både för personen själv och för övriga. Vad som kan hända om inget ändras?

4.
Förslag om önskat beteende Ge konkreta förslag på hur personen kan förbättra sig och erbjud gärna ditt stöd.

5.
Avvakta och observera mottagaren
När du är här avvaktar du och observerar mottagaren. Hur tar mottagaren emot din feedback? Finna det starka känslor? Ser det ut som att hen förstår vad du menar?

6.
Bjud in till en dialog
Du kan exempelvis säga: “Hur tänker du utifrån det jag har sagt?” eller “Förstår du vad jag menar eller ska jag försöka förtydliga?” Diskutera tillsammans möjliga lösningar och åtgärder.

7.
Säkerställ samsyn
Förstår ni varandra och är ni överens? Efter er dialog är det viktigt att säkerställa att ni har en samsyn och att din feedback har landat rätt. Du kan göra detta genom att sammanfatta samtalet och be personen att återge sin version.

8.
Följ upp
Planera in ett uppföljningsmöte om ett sådant behövs. På uppföljningsmötet kan ni diskutera framsteg och du kan ge ytterligare stöd.

E-kurs i feedback

Upptäck vår e-kurs Feedback och feedbackkultur som lär dig tekniker och synsätt när det kommer till konstruktiv feedback och ger tips kring hur du kan agera i olika situationer

Rulla till toppen
Logga in på
Logga in på

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få tips och nyheter direkt till din mail.